می 17, 2024

موسسه مشاوره شغلی، کسب و کار و تحصیلی رسپینا

آموزش کسب و کار MBA ،بورس ، ارزهای دیجیتال، مهاجرت تحصیلی، گردشگری و توریزم ، هتلداری

معرفی رشته مهندسی پزشکی

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.

آشنایی با رشته پزشکی به صورت جزئی و کلی، برای هر داوطلبی که مشتاق به ادامه تحصیل در این رشته است، ضروری و اجتناب ناپذیر است. موفقیت در رشته پزشکی استعداد و تفکر عمیقی را می طلبد. مهندسی پزشکی علمی است که در زمینه های بسیار گسترده ای فعالیت می کند و از اهمیت بسیار بسیار بالایی برای علم پزشکی برخوردار است. رشته مهنسی پزشکی دارای گرایش های مختلفی است، اما به طور کلی ویژگی های یکسانی را می توان برای تمام گرایش ها، با هدف معرفی رشته مهندسی پزشکی، بیان کرد. مهندسی پزشکی دارای سه حیطه اصلی است:


طراحی و سخت: این حیطه بر روی تجهیزات پزشکی تمرکز دارد و دانشجویان را در جهت توانایی در طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی آموزش می دهد.
نگهداری، بهینه سازی و تعمیر: این حیطه از مهندسی پزشکی بر حفاظت از دستگاههای پزشکی ساخته شده و تعمیر آنها در صورت خرابی تمرکز دارد. بدیهی است که این حیطه، نیازمند افراد کاردان و کاربلد در زمینه تجهیزات پزشکی هستند.


خرید و فروش: تجهیزات پزشکی از سودآورترین معاملات در سطح جهان است. در حیطه خرید و فروش تجهزات پزشکی، افراد به معرفی تجهیزات به بازار کار می پردازد و وارد محیط تجارت های بین المللی می شوند. هر فردی که در این زمینه فعالیت کند، بدون شک نیاز به علم کافی در زمینه مهندسی پزشکی خواهد داشت.


رشته مهندسی پزشکی می بایست توانایی های لازم در رابطه با این رشته را داشته باشد. زمینه ها و فعالیت های کاری مهندسی پزشکی فراتر از آن چیزی است که تصور می شود. بدین ترتیب، هر شخصی با هر بهره هوشی نمی تواند در این زمینه موفق باشد و کسب موقعیت های مناسب در این زمینه، نیازمند تلاش و استعداد خواهد بود. از توانایی هایی که مهندسان پزشکی به آن نیاز دارند، عبارتند از:


تسلط بر علوم ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی
دارا بودن خلاقیت و نوآوری در جهت ارائه ایده های نو و مطابق با تکنولوژی ها و پیشرفت های جهانی
تسلط بر علم بازاریابی و فروش
تسلط بر زبان انگلیسی
علاقه مند به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی تسلط بر نرم افزارهای مربوطه اعم از Matlab، LabVIEW، Pspice و Proteus
و…

همانطور که گفتیم مهندسی پزشکی که تلفیقی از علوم تجربی و علوم ریاضی است، دارای زمینه های کاری گسترده ای است. در ادامه عمده وظایفی که فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی انجام می دهند، ذکر شده اند:


طراحی و تولید تجهیزات پزشکی
نصب و راه انداری تجهیزات پزشکی
نظارت بر تجهیزات پزشکی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن
آموزش نحوه استفاده از تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی مختلف به پزشکان، پرستاران، پرسنل و کارمندان
نظارت بر عملیات صادرات و واردات تجهیزات پزشکی
تعمیر تجهیزات معیوب پزشکی
و… .

شاید برای بسیاری از داوطلبان جای سؤال باشد که مهندسان پزشکی دقیقا چه چیزی را طراحی و یا تولید می کنند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که محدودیت خاصی برای کار مهندسان پزشکی در طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی وجود ندارد. این مهندسان به صورت تیمی مشغول به کار می شوند و در راستای طراحی، تولید، نگهداری و خرید و فروش همه نوع لوازم، دستگاهها و تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند.
اگر یک اتاق عمل را در نظر بگیریم، تمامی تجهیزات کوچک و بزرگی که در این اتاق عمل وجود دارد، توسط مهندسان پزشکی و بر مبنای استانداردهای خاصی تولید شده اند. امروزه نیز این فعالیت ها گسترده تر شده و کار به تولید اعضای مصنوعی از جمله چشم مصنوعی، رگ مصنوعی و کلیه مصنوعی رسیده است. گرچه این سطح از علم تنها در کشورهای پیشرفته اتفاق می افتد، اما گسترده شدن این تولیدات در اکثر
کشورهای جهان خیلی دیر و دور از انتظار نخواهد بود.

مرکز مشاوره رسپینا در حوزه های تحصیلی، خانواده، ازدواج، طلاق، فرزندپروری، پرورش کودکان، شغلی، انتخاب رشته، کارآفرینی در استان گلستان ، گنبد کاووس ، مینودشت، گالیکش، کلاله، آزادشهر، رامیان ،علی آباد ، دلند، خان ببین  خدمات مشاوره ارائه می دهد. مشاوره تخصص ماست.